Nästkommande tävling:

  • Tävlingssäsong 2009: Premiär 18/4 i Varberg.

söndag 5 oktober 2008

Sista tävlingen för säsongen; officiell tävling i Jönköping 5/10


Hej!
Efter en trevlig lördag i Kristianstad åkte jag och Lisa upp till Jönköping. Där övernattade vi med våra goa vovvar i en gammal men nyrenoverad klubbstuga på Jönköping brukshundklubb. En jättegullig man som heter Birger, erbjöd oss givmilt att övernatta där gratis. När vi kommit fram och slått oss till ro, korkade vi upp ölen och "vinflarrorna" och passade på att fira lite... Sista tävlingshelgen för oss denna säsongen!

På morgonen vaknade vi tyvärr till ett himla oväder och regn och blåst följde oss hela dagen, och tävlingen blev mer och mer av ett gyttjebad för varje minut som gick.

Först ut på morgonen var jag och Rocky i agilityklassen. Rocky glänste verkligen till och gick upp på gungan. Jag blev överlycklig! Dessvärre var inte domaren på vår sida, och jag kunde inte förstå varför Lisa inte jublade när vi kom i mål och Rocky hade klarat gungan. Men när jag kommer i mål ropar de ut i högtalarna att vi gått i mål med 20 fel. Inte konstigt att Lisa såg låg ut! Vad kom de felen ifrån tänkte jag?! Antagligen blev jag dömd 2 gånger för att Rocky sökte för mycket kontakt med mig.... hmm, och 1 gång för att jag snubblade lite lätt över infångaren på ett hopphinder. För tuffa domslut tyckte vi, men domaren dömmer -så är det!

Sen var det dags för hoppklass 1a för Lisa & Thelma. De var jätte duktiga, och gick i mål med 0 fel och med en bra tid. Thelma har verkligen ökat i tempo det sista! Efter detta startade jag och Rocky utom tävlan i hoppklass 1a. Från början skulle vi inte få starta, men efter en extra gångs fråga till tävlingsledaren och en "kaxig Lisa" bredvid, insåg tävlingledaren att hon inte ville neka mig att starta. Jag valde att starta ett av de två loppen jag var anmäld till (som jag inte kunde tävla i på riktigt pga. uppflyttningen till klass 2). Loppet gick bra, där vi vid bedömning antagligen hade dömts till 10 fel. Men efter loppet var jag glad över att det var Rockys sista lopp för säsongen, för jag har märkt mer och mer att han är sliten nu efter en intensiv första säsong. Det ska bli skönt för oss båda och få vila ifrån agilityn ett tag, trots att det känns lite tråkigt också såklart.

I dagens sista start, hoppklass 1b för Lisa & Thelma gick det också bra. De åkte på 5 fel på ett "staket" i slutet av banan där Lisa tyvärr satsade lite för tajt med Thelma. Men man måste chansa för att vinna!

Resultat:
Jenny & Rocky:
Agilityklass 1: 12e plats/38. Tid 45,22/48 sek. 20 fel.
Hoppklass 1a: Utom tävlan (pga. uppflyttning till klass 2).

Lisa & Thelma:

Hoppklass 1a: 4e plats/20. Tid 32,82/37 sek. O fel.
Hoppklass 1b: 8e plats/26. Tid 50,66/50 sek. 5 fel + 0,66 sek i tidsfel.

Ja så sorgset men skönt, säger vi nu hejdå till tävlingssäsongen för i år och kör igång igen 2009.

Ser fram emot nästa säsong!


Många kramar & pussar
Jenny & Rocky

3 kommentarer:

Anonym sa...

Först av allt! Grattis till en fantastisk säsong! Ni är otroliga bägge två och även era vänner som finns vid Er sida. Att följa med Er så här på Er blogg, är nästan som att vara med och känna vinddraget och tävlingsnerverna darra. Vi ser framemot nästa säsong och undrar - vad månde bliva? Tack för allt kul Ni gett oss och Du Rocky- vila Dig nu i form!
Kram Team Nösund

Anonym sa...

Hej! Råkade trilla in i er blogg och insåg att er har jag ju prata med på tävlingarna=) Typisk att jag skulle hitta den nu när tävlingssäsongen är slut. Själv har vi Oxie kvar i morgon. Tänk att man kan fastna i en hundsport och vakna 4 eller 5 på morgon för att köra i 2 timmar (eller mer) och sen springer man med vovven i max 40 sekunder x 2. Det är ju tur att andra också tycker att det är lika roligt. Vi ses till våren. Hälsa duktiga Thelma och ta hand om er.
Vänligen Linh & Isak (Chesapeaken som vann två pinnar i Kristianstad )

Rocky och Jenny sa...

Hej Linh och Isak!
Vad roligt att höra ifrån dig... och vad kul att du besökt vår blogg! :) Visst är tävlingssäsongen slut, men det kommer gå fort tills nästa och jag ska försöka skriva en del annat smått och gott på bloggen tills dess. Du har ingen blogg eller hemsida? Ja, visst är det galet hur kär man blir i sporten...?! Men det är ju såå himla roligt plus att arrangemanagen med alla människor och hundar man träffar är så härligt.

Kram på er, hoppas vi hörs snart igen!